Har du bilder, oppskrifter, mønster eller noe annet du vil dele med oss? Send en mail ved å trykke på brevet nede på siden. Blir veldig glad for alt som kommer inn.

tirsdag 28. september 2010

Såpestøping

Å støpe såper er enkelt og morsomt. Det er mange former å velge mellom, og alt trengs ikke å kjøpes. Man kan støpe i tomme ostebegere, melkekartonger, rømmebegere ja hva som helst:) Man kan også tømme støpemassen i en liten langpanne, og trykke ut såpene med peppekakeformer:)

Her har jeg laget noen helt enkle såper, for å vise fremgangsmåten.

Dette er hva man trenger:


Såpemasse, kjele, noe å smelte massen i, farge, former. Man kan jo selvfølgelig ha i godlukt og, men det hadde ikke jeg i disse. 


Kok opp litt vann i en kjele, og del såpemassen i mindre biter og ha den i en liten bolle eller en tom ren blikkboks f.eks.

Sett bollen med massen oppi kjelen. Ikke la vannet fosskoke, og ikke rør i massen når den smelter:


Når massen er smeltet rører jeg forsiktig inn farge(glemte da å ta bilde av det steget) Og tømmer massen forsiktig i formen:



La de stå i etpar timer, så de stivner. Ha gjerne i litt pynt i formene før du heller i massen. Glassfigurer, tau til å henge opp såpen i etc etc....
Her er mine såper ferdige, og de er da helt enkle, uten pynt eller tau:)


Fine gaver, enkle å lage!
Ta gjerne med barna på dette, men husk at det er varmt, så det er nok greit om de gjør det sammen med en voksen:))


Støper du såper? Send meg gjerne bilde av dem, så viser vi dem frem i denne tråden:) Du sender bilder ved å trykke på brevet på toppen i venstre sidemeny:)

1 kommentar:

Elisa sa...

Så kjekt at jeg havnet på siden din!:) Jeg har i mange år hatt lyst til å lage såper, men tenkte at det sikkert var for avansert..men her er du, å lager en fantastisk trinn for trinn om hvordan vi skal gjøre det, å det så jo ikke så veldig vanskelig ut! Dette skal jeg lage i år! det er bestemt idag!:) TAKK!
Klem fra Elisa